Češtinářský patriotismus

„Kde domov můj, kde domov můj…“ sedím v autě, koukám z okna a zpívám si českou hymnu. Proč? Jen tak, má hezká slova. Poté následuje trocha recitace z Máje a na závěr Tři čuníci. Španělské děti koulejí očima a chechtají se refrénu „Uiuiuiiiii…“ Na češtině je něco krásného.

Nikdy jsem nebyla patriotem. Nevyvěšuji vlajky z okna, sportovní národní klání sleduji ze společenské povinnosti a na otázku, co mám na České republice nejradši, ihned odpovídám PIVO. Tím také můj seznam končí. Přes to všechno teď píši v rodném jazyce, před spaním tajně odříkávám dětem české říkanky a při úklidu si prozpěvuji hity od Bambiny di Praga.

Asi od čtrnácti let jsem si přála opustit rodnou českou hroudu a dlouho se do ní nevrátit. Když  se mi naskytla možnost na rok vycestovat a „dobývat“ svět, neváhala jsem proto ani minutu a kufr měla sbalený takřka během jednoho odpoledne. Dnes, po měsíci a půl ve vymodlené cizině, pročítám blogy ostatních přispěvatelů ze zahraničí a s úsměvem nalézám články plné mých vlastních myšlenek. Ano, všichni cítíme to samé. Můžeme nadávat na českou připosranost, neschopnou vládu, stále rostoucí xenofobii a neperspektivnost našeho národa. Jedno nám ale nikdo vzít nemůže. Tím největším darem je náš jazyk.

Čeština, dle mého, převyšuje ostatní jazyky ve všech oblastech. Chceme-li vyděsit pár cizinců a zároveň dokázat svou genialitu, prostě a jednoduše proneseme „Strč prst skrz krk.“ anebo „ Šel pčtros s pštrosicí…“. Ano, ostatní jazyky mají také své jazykolamy, češtině se ale těžko vyrovnají. Dalším důkazem jsou vulgarismy. Kdo může s klidným svědomím odpřísáhnout, že jich nepoužívá? K sakru… Kruci fix… Do háje! Peprnějších výrazu zde psát není třeba. Každý si vzpomene na oblíbenou slovní úlevu a dá mi za pravdu, že vulgarismy cizích jazyku se mohou jít jednoduše klouzat.

Čeština je pro mě jedinečná. Nezní jako bychom měli horký brambor v puse, či trpěli ráčkováním. Taktéž správně odlišujeme intonaci při vyhrocených situacích a v pouhé společenské konverzaci, což se o jižních národech tvrdit nedá. Byť nejsme ani nejpočetnější a ani nejbohatším národem, zvládáme použití sedmi pádů, šílenou hlásku ř, nadměrné skloňování, časování a mnoho jiného. Buďme proto hrdí na rodný jazyk, je jedinečným, krásným a na celém světě jej zvládá pouze okolo jedenácti milionů lidí.

Autor: Eliška Michálková | čtvrtek 26.7.2012 9:23 | karma článku: 20,58 | přečteno: 1183x

La Graciosa - ztraceni na dohled

Panenské pláže, azurové moře, sopečné kužely nad hlavou a rybářská vesnice, kde se po ulicích pokrytých pískem projdete bosi. Zkrátka jako Robinson si budete připadat v zapomenutém koutě Evropy, kam technika a další vymoženosti civilizace mají vstup zakázán. Vítejte na La Graciose.

17.11.2014 v 11:31 | Karma: 11,59 | Přečteno: 466x | Diskuse| Cestování

Pohledy z El Hierra - tam na konci světa

Tam, kde se mísí kultura Evropy, Ameriky a Afriky, najdete ostrov, který byl před objevením Ameriky považován za konec světa. Řeč je o El Hierru, nejmenším z Kanárských ostovů, kde panenská krajina, malá městečka a minimální turistický ruch budí dojem, že je El Hierro tím nejnudnějším z Kanárského souostroví. Opak je pravdou.

5.8.2013 v 9:00 | Karma: 13,78 | Přečteno: 532x | Diskuse| Cestování

Jednodenní výstup na Pico del Teide

Doplahočila jsem se na vrchol sopky a nemůžu uvěřit vlastním očím, pode mnou je celé souostroví a mraky ho překrývají jako šlehačka. Jsem 3 718 metrů nad mořem a unavená k smrti. Pekelně tu smrdí síra a chce se mi z toho zvracet. Nemůžu se pořádně nadechnout, svaly mě bolí, ale já se směju na celé kolo. Zdolala jsem Pico del Teide, nejvyšší horu Španělska.

3.6.2013 v 10:00 | Karma: 22,83 | Přečteno: 7942x | Diskuse| Cestování

Eliška Michálková

Tak trochu jiný Útěk do divočiny

Kotlík, ohniště, hliníková lžíce. Seděla jsem u ohně a pozorovala přípravu večeře. Srdce starého trempa by zaplesalo a okresní hygienik by šílel. Ten večer jsem poznala jiný způsob života a myšlení. Ten večer jsem zažila svůj Útěk do divočiny.

12.4.2013 v 10:00 | Karma: 17,11 | Přečteno: 890x | Diskuse| Cestování

Pohledy z La Palmy - národní park v kráteru a smrtelně krásná pláž

Ostrov La Palma není ani největším, ani nejnavštěvovanějším z Kanárského souostroví. Naopak, malá městečka evokují pocit ztracenosti a divoká příroda ukrývá tolik extrémů, že z nich přechází dech. Všeobecně však panuje názor, že právě La Palma je nejkrásnějším z ostrovů. Jedním z důvodů bude i to, že ji zatím tolik nepoznamenal turistický ruch.

10.4.2013 v 0:12 | Karma: 17,67 | Přečteno: 676x | Diskuse| Cestování

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“

6. května 2024  12:46,  aktualizováno  7.5 9:13

Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...

Důchod daleko, ale práci nedostanou. Nezaměstnaných šedesátníků přibývá

11. května 2024

Premium Lidé kolem šedesátky při hledání zaměstnání narážejí na zeď. Zaměstnavatelé o ně nestojí, preferují...

ANALÝZA: Smutný Den nezávislosti Izraele. Ve válce, opuštěn a rozhlodáván zevnitř

15. května 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v Izraeli „Měli bychom to oslavit. Určitě půjdu na hřbitov s kyticí květin a každému padlému dám na hrob...

Česká stopa zatčených oligarchů vede nejspíš k luxusním bytům v Praze

Premium Ukrajina by mohla poprvé usilovat o zablokování nemovitostí, které její občan vlastní v Praze. Jak...

„Podívejte, vychází Země!“ Fotografie z Apolla 8 změnila lidstvu pohled na svět

15. května 2024

Seriál Země jako nádherné a životem překypující umělecké dílo uprostřed nicoty. Přesně tak zachytili naši...

Kočka, Rittig a další. Projekt mapuje, kdo ukrývá peníze v dubajských bytech

14. května 2024  22:46

Mezinárodní investigativní projekt Dubai Unlocked zmapoval, jak se dubajské nemovitosti staly...