Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Barcelonské utrpení

Život Au-pair se sice může zdát v celku jednoduchým, avšak strávíte-li týden pouze se španělskými juniory, modlíte se za každou minutu bez nich. Volný den jsem proto chytla za pačesy a vydala se do Barcelony, města turismu, fotbalu a moderní architektury. Pro mě to navíc mělo být místo aktivního relaxu bez přítomnosti osob mladších deseti let.

Nevyrazila jsem ani za oblíbenými rebajas (slevy v obchodech) ani mácháním se v moři a ani povalováním na známé pláži s názvem Barceloneta. Mým cílem byla architektura Antonia Gaudího, proslavená promenáda Las Ramblas a útulné městské parky na závěr. Spolu se mnou se vydala do neznáma i další Au-pair, původem z Maďarska.

Díky tomu, že je Španělsko prošpikováno železničními tratěmi, zvolily jsme cestu vlakem. Naše výstupní stanice se nacházela v samotném jádru Barcelony, tedy na Plaza Cataluña (Katalánské náměstí). Tam jsme opustily na české poměry luxusní povoz a snažily se co nejdříve zorientovat. Úkol to nebyl nijak těžký. Tok turistů jasně signalizoval, kde se nachází proslavená promenáda Las Ramblas. My se ale vydaly opačným směrem, a to na další kulturní tepnu nazývanou Paseo de Gracia. Právě tam se nacházely objekty našeho, jak jsem později zjistila tak jen mého, zájmu. Slavné Guadího domy Casa Batlló a Casa Milá.

S Maďarkou v zádech a její svačinou v batohu jsem nadšeně dorazila k prvnímu z cílů. Davy postávající okolo a cvakání fotoaparátů, mi potvrdily, že jsme na správném místě. Po koupi vstupního lístku jsme konečně vešly do rozlehlé haly, obdržely audioprůvodce a začaly svou prohlídku architektonického skvostu. Jelikož jsem člověk vychovaný k úzkostlivému dodržování pravidel, svůj foťák jsem po vstupu uschovala do batožiny přesně podle pokynu. Velkým překvapením pro mě tedy bylo, že přes všudypřítomné cedule se zákazem fotografování si snad všichni návštěvníci pořídili alespoň jeden památeční snímek, ne-li celé album. Výchova šla tedy stranou, nesměla jsem nezůstat pozadu. Ano, i já se proměnila v tupou, obrázkuchtivou ovci. Po dvou hodinách plných obdivu Gaudího modernistické architektury a snahy o dokonalou foto jsem opět vyšla na rušnou ulici a spolu s maďarskou kolegyní vyrazila ke Casa Milá. Tam se však má spolucestovatelka začala „cukat“ a já poznala kouzlo „sólo-turismu“. Dalších patnácti eur za vstup jí totiž bylo líto. Jestli jsem své zklamání skrývala úspěšně nevím, nicméně jsem se podvolila a vytyčila nový cílový bod na Las Ramblas. Následující dotaz mě však zarazil: „Co jsou to Las Ramblas?“ Poodhalila jsem tedy tajemství mapy a jejího užití, přičemž si kolegyně s hrůzou v očích měřila vzdálenost k dalšímu cíli. Když mi následně bylo navrženo cestování metrem, jehož stanice byla chybně vyčtena v mapě, reagovala jsem již s drobným tikem v koutku úst. Ne ne, nebylo to metro, nýbrž M jako muzeum…

K mé škodolibé radosti jsme tedy pokračovaly po svých. Ještě, že se tak stalo. Právě na této trase jsem totiž poprvé uviděla jiskry v maďarských očích. Nebylo to však ani před kulturní památkou, ani před stránkami průvodce. Předmětem obdivu byl jednoznačně Stradivarius, H&M, Mango, Sturbacks a Zara. Jména obchodů a kavárny mně poněkud cizích dokázala to, o čem se prozatím Guadímu ani nesnilo. Jelikož ale byla neděle, tyto prohlídky nám nebyly umožněny. V naději, že Las Ramblas budou mít stejný úspěch jsme dorazily k cíli. Proslavená promenáda byla okupována pouličními prodavači a předraženými suvenýry. Žádná velká sláva se nekonala ani před vyhlášenou tržnicí, jelikož byla zavřena. Jakožto hlavní držitel mapy a bohužel i jediný organizátor pochodu jsem posléze zavelela k prohlídce jednoho z nejkrásnějších náměstí v Barceloně.

Plaza Mayor, aneb místo hodno svého jména. Usazena v blízkosti krásné kašny se svačinou v ruce jsem doufala v to, čeho se mi zatím nedostávalo. Trocha informací z maďarského průvodce přeložených do, pro mě srozumitelnější, angličtiny. Tajné české prosby ale nebyly vyslyšeny. Se zavřeným průvodcem v ruce si to maďarská kolegyně vykračovala napříč náměstím a při tom se mě vyptávala na hlubší informace o architektonických skvostech okolo. Nevím, jestli je to mou vrozenou netrpělivostí, anebo snad láskou ke knihám, ale to již bylo příliš. Důrazněji jsem proto Maďarce navrhla použití barevné publikace v rodném jazyce. To, že překladu se mi ani tentokrát nedostalo jsem pominula se skřípotem zubů.

Poněkud vyčerpaná vnitřními boji a skrýváním stále rostoucí nelibosti jsem škrtala v pomyslném seznamu dalších cílů. Čas byl totiž neúprosný a naše tempo zpomaleno kupováním zmrzlin a zkoumáním kýčovitých vějířů v pouličních stáncích. Na hodinky jsem se radši přestala dívat a zaměřila se na nový cíl. Nalézt vlakovou stanici, dovést maďarskou Au-pair v pořádku domů a psychicky vyčerpaná pronést pár českých vulgarismů mezi čtyřmi stěnami.

Zpáteční cestou jsem odpočítávala kilometry a metry jako při maratonském běhu. V průběhu plytké konverzace, jak jinak než o dětech, už mi zbývaly síly jen na odpovídání kýváním hlavy jako ten pes na zadním okně auta. Po finální fázi výpravy, tedy doručení maďarského balíku jeho majitelům, jsem došla do svého přechodného bydliště. Rychle jsem otevřela dveře domu, pokoje a svého zoufalství. S melodiemi Leonarda Cohena mi kanuly slzy vyčerpanosti po tváři a já se stala bohatší o jedno velké ponaučení. Zjistila jsem, že vůbec není důležité kam člověk cestuje, ale s kým!

Autor: Eliška Michálková | pondělí 23.7.2012 9:29 | karma článku: 16,36 | přečteno: 1535x
  • Další články autora

Eliška Michálková

La Graciosa - ztraceni na dohled

Panenské pláže, azurové moře, sopečné kužely nad hlavou a rybářská vesnice, kde se po ulicích pokrytých pískem projdete bosi. Zkrátka jako Robinson si budete připadat v zapomenutém koutě Evropy, kam technika a další vymoženosti civilizace mají vstup zakázán. Vítejte na La Graciose.

17.11.2014 v 11:31 | Karma: 11,59 | Přečteno: 466x | Diskuse| Cestování

Eliška Michálková

Pohledy z El Hierra - tam na konci světa

Tam, kde se mísí kultura Evropy, Ameriky a Afriky, najdete ostrov, který byl před objevením Ameriky považován za konec světa. Řeč je o El Hierru, nejmenším z Kanárských ostovů, kde panenská krajina, malá městečka a minimální turistický ruch budí dojem, že je El Hierro tím nejnudnějším z Kanárského souostroví. Opak je pravdou.

5.8.2013 v 9:00 | Karma: 13,78 | Přečteno: 532x | Diskuse| Cestování

Eliška Michálková

Jednodenní výstup na Pico del Teide

Doplahočila jsem se na vrchol sopky a nemůžu uvěřit vlastním očím, pode mnou je celé souostroví a mraky ho překrývají jako šlehačka. Jsem 3 718 metrů nad mořem a unavená k smrti. Pekelně tu smrdí síra a chce se mi z toho zvracet. Nemůžu se pořádně nadechnout, svaly mě bolí, ale já se směju na celé kolo. Zdolala jsem Pico del Teide, nejvyšší horu Španělska.

3.6.2013 v 10:00 | Karma: 22,83 | Přečteno: 7941x | Diskuse| Cestování

Eliška Michálková

Tak trochu jiný Útěk do divočiny

Kotlík, ohniště, hliníková lžíce. Seděla jsem u ohně a pozorovala přípravu večeře. Srdce starého trempa by zaplesalo a okresní hygienik by šílel. Ten večer jsem poznala jiný způsob života a myšlení. Ten večer jsem zažila svůj Útěk do divočiny.

12.4.2013 v 10:00 | Karma: 17,11 | Přečteno: 890x | Diskuse| Cestování

Eliška Michálková

Pohledy z La Palmy - národní park v kráteru a smrtelně krásná pláž

Ostrov La Palma není ani největším, ani nejnavštěvovanějším z Kanárského souostroví. Naopak, malá městečka evokují pocit ztracenosti a divoká příroda ukrývá tolik extrémů, že z nich přechází dech. Všeobecně však panuje názor, že právě La Palma je nejkrásnějším z ostrovů. Jedním z důvodů bude i to, že ji zatím tolik nepoznamenal turistický ruch.

10.4.2013 v 0:12 | Karma: 17,67 | Přečteno: 676x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Jak se chystá převrat. V Německu začíná proces s extremistickou skupinou

29. dubna 2024  7:35

V Německu v pondělí začíná první z procesů se členy extremistické skupiny Říšští občané, kteří čelí...

Bombardování Gazy si vyžádalo nejméně 13 obětí, Biden mluvil s Netanjahuem

29. dubna 2024  6:53

Izraelské bombardování tři domů ve městě Rafáh na jihu Pásma Gazy zabilo nejméně 13 lidí a zranilo...

Letní teploty ještě vydrží. Ochladí se až koncem týdne, kdy přijdou přeháňky

29. dubna 2024  6:33

Přímý přenos V neděli meteorologové zaznamenali letní den, teplota ve středočeské Tuhani vystoupala k 25,5...

Soud začal řešit podvod století za 2,4 miliardy. Okradených jsou tisíce

29. dubna 2024  6:21

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

  • Počet článků 25
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1670x
www.eliskamichalkova.cz

Seznam rubrik

Oblíbené knihy