Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

První setkání se španělskou gastronomií

Španělská národní kuchyně je velice obsáhlá a k velkému překvapení některých cestovatelů nezahrnuje pouze oblíbené tapas– jednohubky servírované k pivu či vínu, anebo sangrii– nápoj obvykle připravený z vína, ovoce, sirupu a likéru. Španělé jsou národem, pro který by se dalo použít přísloví: „Žijí proto, aby jedli, nejedí proto, aby žili.“ A byť jsem ve Španělsku teprve krátce, stačila jsem si všimnout, že mé národní zvyky se od těch zdejší podstatně liší. 

Sotva jsem do Španělska přiletěla, uvědomila jsem si, že novou zemi vítám s prázdným žaludkem. Ačkoliv jsem byla z domu vybavena starým dobrým českým chlebem s máslem a šunkou, neměla jsem odvahu jej vytáhnou za bílého dne. S radostí jsem tedy uvítala španělsky pronesenou větu: „Vamos a comer“ Pojďme se najíst. Novou zemi jsem tedy začala poznávat přímo z jádra tak, jak se na objevitele nové kultury sluší a patří. Zavítali jsme do malé místní restaurace kousek od Barcelony, konkrétně v městečku El Masnou. Divíte-li se podivnému jménu, zachovejte chladnou hlavu. Celé Katalánsko je totiž protkáno slovy, kterým s „pouhou“ znalostí kastilštiny (národní úřední jazyk) těžko porozumíte, o národním uvědomění  Katalánců ale někdy jindy. Spolu s novými „rodiči“ jsem se počala oddávat gurmánskému zážitku, který je zde takřka na denním pořádku. Po přinesení jídelního lístku jsem byla připravena na standardní český postup: první chod polévka – jelikož, jak mi doma vtloukali do hlavy, polévka je grunt a kdo ji nejí je špunt, a následně si objednat pořádný kus smažáku s hranolkama – tím se přece nedá nic zkazit, smažák je prostě smažák. Když jsem ale otevřela jídelní lístek a u polévek stalo napsáno „servíruje se v zimě“, dožadovala jsem se vysvětlení mých chráněnců. Polévka se jednoduše jí buď studená, anebo žádná. Při představě studené polévky mě přešla chuť a jelikož ve Španělsku nemají, dle mého univerzální, smažák, nechala jsem svou volbu na bedrech druhých. Během mé první lekce španělské konverzace camareros pomalu, ale jistě nosili na stůl. Než jsem se nadála, stál přede mnou talíř plný tenkým vlasových nudlí smíchaných s mořskými plody, tomatovou omáčkou a jinými ingrediencemi, které, odpusťte, nerozeznám. Jídlo se jmenovalo fideua a bylo takřka totožné se známou paellou, která, na rozdíl od fideguy, místo nudlí obsahuje rýži. Musím říct, že první chod jsem snědla s takovou rychlostí, jakou místní asi nečekali. K mému překvapení byl můj talíř jediný, který byl prázdným, jelikož ve Španělsku se standardně nedojídá. Další chod se nesl v duchu plodů moře. Ani jsem se nenadála a stůl byl obložen mísami se vším možným i nemožným, co se dá v moři „sebrat“. To jediné co bylo prázdné byly naše talíře. Nervózně jsem se usmála a čekala co bude následovat. Každý jsme si nabrali od všech druhů po trošce a mně začaly těžké chvíle. Poněkud neobratně jsem zápasila s lasturami škeblí a krunýři krevet. Ruce celé zmaštěné a s čelem oroseným potem jsem usoudila, že krevety jíst zkrátka nebudu. Chopila jsem se vidličky a jako jediná se snažila ukroutit plody škeblí co nejvíce civilizovaně, to abych si zpravila reputaci. Ostatní strávníci zvolili postup takový, že prostě lasturu uchopili a plody vysrkli i s omáčkou. Poněkud zahanbena svou neobratností jsem odložila příbor a začala se dožadovat turecké kávy. Po zdlouhavém vysvětlování, že bych ráda pořádný hrnek, nikoliv picolo na jedno usrknutí jsem obdržela něco ve stylu „pikolo grande“. Zpětně musím uznat, že můj výstup v restauraci byl pro všechny zúčastněné nejspíše komickým. Na omluvu jsem všem říkala, že jsem z České republiky, čímž se mi místo odpovědi dostávalo zádumčivé přikyvování. Situaci takzvaně rozsekla až otázka: „A u kterého moře to je?“

Fakta o Španělském stravování: Španělé, na rozdíl od Čechů nemají pevně stanoven první a druhý chod. Místo polévky se jako první chod servírují těstoviny, polévky v létě studené, rýže s tuňákem a zeleninou, anebo salát. Jako druhý chod následuje především maso, nejčastěji kuřecí, anebo ryba či plody moře. A co se týče právě mořských plodů, Španělé jsou jejich vášnivými konzumenty. Mezi nimi dominují: sépie, škeble, raci, krevety, slávky jedlé aj. Po druhém chodu téměř vždy následuje zákusek, buď v podobě zmrzliny, ovoce, anebo pudinku. Samozřejmostí ke každému jídlu je španělský chléb – chutí podobný české vece.

tapas

krevety 

paella   

fideua 

 

Autor: Eliška Michálková | středa 20.6.2012 10:41 | karma článku: 15,02 | přečteno: 1271x
  • Další články autora

Eliška Michálková

La Graciosa - ztraceni na dohled

Panenské pláže, azurové moře, sopečné kužely nad hlavou a rybářská vesnice, kde se po ulicích pokrytých pískem projdete bosi. Zkrátka jako Robinson si budete připadat v zapomenutém koutě Evropy, kam technika a další vymoženosti civilizace mají vstup zakázán. Vítejte na La Graciose.

17.11.2014 v 11:31 | Karma: 11,59 | Přečteno: 466x | Diskuse| Cestování

Eliška Michálková

Pohledy z El Hierra - tam na konci světa

Tam, kde se mísí kultura Evropy, Ameriky a Afriky, najdete ostrov, který byl před objevením Ameriky považován za konec světa. Řeč je o El Hierru, nejmenším z Kanárských ostovů, kde panenská krajina, malá městečka a minimální turistický ruch budí dojem, že je El Hierro tím nejnudnějším z Kanárského souostroví. Opak je pravdou.

5.8.2013 v 9:00 | Karma: 13,78 | Přečteno: 532x | Diskuse| Cestování

Eliška Michálková

Jednodenní výstup na Pico del Teide

Doplahočila jsem se na vrchol sopky a nemůžu uvěřit vlastním očím, pode mnou je celé souostroví a mraky ho překrývají jako šlehačka. Jsem 3 718 metrů nad mořem a unavená k smrti. Pekelně tu smrdí síra a chce se mi z toho zvracet. Nemůžu se pořádně nadechnout, svaly mě bolí, ale já se směju na celé kolo. Zdolala jsem Pico del Teide, nejvyšší horu Španělska.

3.6.2013 v 10:00 | Karma: 22,83 | Přečteno: 7941x | Diskuse| Cestování

Eliška Michálková

Tak trochu jiný Útěk do divočiny

Kotlík, ohniště, hliníková lžíce. Seděla jsem u ohně a pozorovala přípravu večeře. Srdce starého trempa by zaplesalo a okresní hygienik by šílel. Ten večer jsem poznala jiný způsob života a myšlení. Ten večer jsem zažila svůj Útěk do divočiny.

12.4.2013 v 10:00 | Karma: 17,11 | Přečteno: 890x | Diskuse| Cestování

Eliška Michálková

Pohledy z La Palmy - národní park v kráteru a smrtelně krásná pláž

Ostrov La Palma není ani největším, ani nejnavštěvovanějším z Kanárského souostroví. Naopak, malá městečka evokují pocit ztracenosti a divoká příroda ukrývá tolik extrémů, že z nich přechází dech. Všeobecně však panuje názor, že právě La Palma je nejkrásnějším z ostrovů. Jedním z důvodů bude i to, že ji zatím tolik nepoznamenal turistický ruch.

10.4.2013 v 0:12 | Karma: 17,67 | Přečteno: 676x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

Lesy chce předat mnichům bez soutěže. Smlouvu nachystal starosta předem

28. dubna 2024

Premium Mohlo to být jedno z rozhodnutí, jakých města jako osmitisícové Milevsko udělají ročně stovky....

Stavební úřady se děsí novely, mluví o nejistotě a nabírají nové pracovníky

28. dubna 2024  19:06

Stavební úřady napříč republikou se obávají reformy stavebního zákona. Kvůli nárůstu práce tak...

VIDEA TÝDNE: Potvrzený trest pro Feriho, živořící děti a Kobajašiho veleskok

28. dubna 2024  18:50

Soud v Praze tento týden potvrdil exposlanci Dominiku Ferimu tříletý trest za znásilnění. Strážníci...

  • Počet článků 25
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1670x
www.eliskamichalkova.cz

Seznam rubrik

Oblíbené knihy